راهنمای انتخاب لباس ورزشی خوب

راهنمای انتخاب لباس ورزشی

چگونه می توان یک لباس ورزشی خوب انتخاب کرد؟

ورزشکاران به خوبی می دانند که راهنمای انتخاب لباس ورزشی خوب تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد و چربی سوزی آن ها دارد. در نتیجه با توجه به نوع ورزشی که انجام می دهند باید مناسب ترین لباس را انتخاب کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم در انتخاب یک لباس ورزش خوب را بیان کنیم.

سایز مناسب

اولین نکته ای که همه ورزشکاران به هنگام خرید لباس ورزشی در نظر دارند سایز لباس هاست. در همه رشته های ورزشی، فعالیت بدنی و تحرک افراد با توجه به نوع ورزشی که انجام می دهند، متفاوت است. همین تفاوت باعث شده تا هر رشته ورزشی لباس مناسب و مخصوص خود را داشته باشد. اما گذشته از این اگر بخواهید در حین فعالیت بدنی عملکرد بالایی داشته باشید، باید لباس ورزشی سایز خودتان را تهیه کنید. قبل از هر گونه خرید بهتر است قسمت راهنمای انتخاب سایز که روش اندازه گیری سایز را کامل توضیح دادیم را مطالعه کنید.

تنگ بودن لباس در حین تمرین، زمانی که ضربان قلب بالاست، باعث افزایش فشار بر روی قفسه سینه شده و احساس تنگی نفس به ورزشکار دست خواهد داد. در مقابل زمانی که لباس بیش از حد گشاد باشد، باز هم تاثیر منفی بر روی عملکرد ورزشکار می گذارد. پس برای آنکه بتوانید فعالیت های ورزشی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، باید لباسی انتخاب کنید که مناسب با اندام شما باشد؛ تا یک فعالیت بدنی لذت بخشی داشته باشید.راهنمای انتخاب لباس ورزشی

جنس مناسب

انتخاب جنس دومین عامل مهم در انتخاب یک لباس ورزشی مناست است. به هنگام ورزش، عرق کردن به دو برابر حد معمول می رسد؛ اگر جنس لباس مناسب نباشد احتمال عرق سوز شدن و قارچ گرفتن پوست بدن بالا می رود، علاوه بر این بر روی بوی عرق نیز تاثیر می گذارد. بهترین جنس لباس ورزشی تمام نخ یا نخ پنبه است که می تواند جلوی عرق سوز شدن و قرمزی بدن را بگیرد. اما در نظر داشته باشید که لباس تیم های فوتبالی همگی از جنس پلی استر هستند. به هنگام خرید لباس ورزشی فوتبالی دقت کنید که دارای دو ورژن پلیری و هواداری هستند که تفاوت این دو را به طور کامل در کیفیت لباس ورژن پلیری و هواداری بررسی کردیم.

به هنگام خرید دقت کنید اگر جنس لباس از نوع شمعی یا نایلونی بود، حتما باید یک لایه آستر از جنس نخ یا نخ پنبه داشته باشد. در صورت عدم وجود این آستر احتمال عرق سوز شدن و خارش وجود دارد.

متناسب با رشته ورزشی

متاسفانه برخی از افراد عادت دارند با هر لباسی که دوست دارند ورزش کنند، و تنها  معیار آن ها راحتی و زیبایی لباس مورد نظر است. حتی در برخی موارد افراد از لباس های غیر ورزشی و خانگی برای باشگاه استفاده می کنند. درست است که راحتی و زیبایی دو فاکتور انگیزشی برای ادامه فعالیت است، اما قبل از آن باید بررسی کنید که آیا لباس انتخابی شما متناسب با رشته ورزشی تان است یا خیر. در واقع باید لباسی را انتخاب کنید که بتوانید حرکات ورزشی مورد نظر تان را بدون وجود محدودیت انجام دهید. برای مثال هیچ گاه نمی توانید با لگ ورزشی حرکات پرشی بسکتبال را به راحتی انجام دهید.

اما لباس ورزشی فوتبالی به دلیل نوع طراحی و تنوع رنگ، هم می توانید در باشگاه و در هر رشته ورزشی استفاده کنید و هم به عنوان یک تی شرت اسپرت در محافل دوستانه استفاده کنید. برای مشاهده تنوع رنگ و طرح می توانید به لباس تیم های باشگاهی مراجعه کنید.

راهنمای انتخاب لباس ورزشی

متناسب با فصل

شرایط آب و هوایی و نوع اقلیم منطقه ملاک مهمی در انتخاب لباس ورزشی است. قطعا در فصل تابستان یا در شرایط آب و هوایی بسیار گرم پوشیدن لباس های آسیتن دار با جنس های پشمی یا غیر نخی، ورزش کردن را با مشکل روبرو می کند. با توجه به شرایط جوی موجود در منطقه باید بهترین جنس و نوع لباس وزشی را انتخاب کنید. اما در فصول سرد سال بهترین گزینه استفاده از گرمکن شلوار های ورزشی است.

اگر در فضای باز ورزش می کنید، فراموش نکنید که از لباس های رنگی استفاده کنید. لباس های تیره مثل مشکی و سرمه ای به دلیل اینکه تمامی تابش های نور خورشید را جذب می کند و باعث افزایش بیشتر دمای بدن می شود، برای استفاده در فصل تابستان یا در آب و هوای بسیار گرم نیست، بلکه بهتر است در فصل زمستان که شرایط آب و هوایی سردی حاکم است، استفاده شود.

کلام آخر

اگر می خواهید از ورزش کردن خود بیشترین لذت را ببرید بدون آنکه سلامت تان به خطر بیوفتد، بهتر است در هنگام خرید موارد بالا را به دقت رعایت کنید. جنس، اندازه، رنگ و نوع ورزش مورد نظر تان معیار های خوبی برای انتخاب یک لباس ورزشی مناسب است.

1 دیدگاه برای “راهنمای انتخاب لباس ورزشی خوب

  1. کامیار گفته:

    مرسی واقعا مفید بود لطفا در مورد لباس ورزشی های هر ورزش به صورت تخصصی هم بنویسید مچکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.